Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.10.2007 17:27 - За селянина бял хляб, за учителя – черен!
Автор: maev Категория: Други   
Прочетен: 6583 Коментари: 17 Гласове:
0

Последна промяна: 29.04.2009 20:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Така беше разпоредено в началото на 60-те, години, когато по селата хлябът беше с купони. Не знам дали за цяла България е било, но в Добруджа беше тъй. Повече от унизително! И най-бедният селянин в този край не е ял черен хляб дори в „гладните години”. Помня това, защото в между майка ми и баща ми възникна, принципен вътрешнопартиен спор за тези купони, който се водеше да високо ниво... на децибелите, като се употребяваха нелицеприятни изрази. Баща ми защитава позицията на ТКЗС-то, като негов председател, че учителите не са членове на „кооперацията” и ако държат да ядат бял хляб, трябва да си го купуват с пари. Но селяните от родното му село великодушно им предоставят купони за черен хляб, а те му се мусят! (за сведение, в една от книгите си, той  негодува, защо са кръстили с името „Добруджа”, не белия хляб, а някакъв по-тъмен с аргумента”Срам! В родната ми Добруджа, никога не се е яло такъв хляб!” Срам я!) Майка ми пък, „даскалицата по български”, защитава позицията на учителите, „дошли в дивата изостанала Добруджа, където още не можете да отвикнете да пишете на латиница, да ви учим децата, а ни поставяте в унизително положение! И то съвсем умишлено!”   Мога да си представя как е завършил спора... Но нямам представа, как се е реализирало това решение. Защото никога не съм ял черен хляб на село и не помня там да се е произвеждал черен хляб – дори за асортимент. Не е било и нужно! Това е бил един обикновен популистки ход. Да се накара селянина да се почуства по-горе от учителите си.   Сега не сме пораснали в мисленето си. Дори напротив. В отношението си към учителите имаме деградация. Смятаме учителя за по-долна категория хора и го унижаваме още повече. И това е основната причина за липса на дисциплина в училищата. Това е и причината стачката да продължава.   Виждам и тук в блога такова отношение – че били некадърни, че искали много, че искали увеличение за всички. Че стачката била ражисирана, че някой употребява учителите. (няма да споменавам разните смешки от сорта „защо точно сега?”) Манипулации и в другата насока, че правителството иска да смачка учителите. Че правителството можело да избегне стачката, като клекне преди нейното започване.   Забравя се как започна стачката, колко отдалеко и колко плахо. Сега ми се иска да вярвам, че връщане назад няма да има. Че или учителите ще получат техните 100 процента, или правителството ще си ходи и учебната година ще се провали.   За мен нещата са решими, но за съжаление решението е в ръцете на синдикатите. То е просто: Увеличават се заплатите на учителите по исканата от тях схема, като се поема ангажимент, да няма други стачки до края на 2008г. Това не значи, че правителството ще си прави каквото си иска през тези години, ако някой се страхува от тома.   Такова споразумение обаче, трудно може да се спази, защото ние другите сме свикнали да получаваме по-големи заплати от учителите. Затова смятам, че стачката е необходима и много важна за всички нас. За да извървим своя път, защото ако сега все още не ни пука, ще дойде време и ще ни жегне.   Затова смятам стачката за абсолютно необходима и неизбежна. Правителството не можеше да си позволи да кляка, защото това би довело до още стачки. Учителите не могат да си позволят „да бъдат интелигентни хора и да разберат” – просто няма накъде. Друго правителство, каквото и да е то, не би решило проблема на учителите. А валутният борд е единствената спирачка за управляващите.     В тази връзка, смятам за евтин медиен шум, преекспонирането на репликата на Орешарски за „седянката” и „експертите ще разтакават”. Подобни евтинии имаше преди време с една реплика на К.Паскалев. Независимо от тези реплики Орешарски е един много компетентен министър, и смея да твърдя че Паскалев беше такъв в кабинета на Симеон. Тези, които правят от това генерален проблем, да си пуснат разговорите на някой американски президент... например. Не може да се иска от хора, които имат доста натоварен хамалски ден, да имат джентълменски език и да си мерят приказките.   Ще ми кажете, че не приказките са същественото а начина на мислене. В случая „за разтакаването на експертите” – можем да си припомним творенията на експертите на правителството и на синдикатите, например за минималните необходими средства за оцеляване на едно семейство. Няма никаква сходимост! Ясно е защо – всеки експерт произвежда такива цифри, за каквито му се плаща. А хората са свикнали думата експерт да означава независимост и професионализъм.   Къде са всичките тези независими експерти, да кажат своето мнение, без да ползват слузеста терминология?! Няма да се появят такива!... май.



Гласувай:
0



1. анонимен - :)
12.10.2007 17:38
Все пак да не забравяме, че черният хляб е по-полезен от белия.Аз лично го предпочитам черен!
цитирай
2. анонимен - 100 %
12.10.2007 17:50
са нереални!
цитирай
3. mapplethorpecala - ami nikoy ne se obrushta kum expe...
12.10.2007 17:53
ami nikoy ne se obrushta kum expertite,maev..
takiva vajni hora,koito sa se zanmavali s obrazovanie ostanaha suvsem vstrani ot razgovora.

vupreki tova e yasno!
stanishev trybvashe da izprevari stachkata s 20 % uvelichenie..no sreshtu tova da iska "maturi' atestatziii na prepodvateli i t.n
koy pishe uchebnitzite,i koi izdatelstva sa v kyupa...
neshto da se kazva tuka za tova..samo impressii.ala bala...
i se postavya razgovora za neshto taka vajno v ploskostta-taxisti,lekari-gorski -uchiteli..
post hoc,propter hoc
цитирай
4. viovioi - Прочетох едно изказване на премиера от днес 12.10.07.към 14 часа.
12.10.2007 17:58
По памет "Факта че още не сме смазали стачката, означава че имаме желание да преговаряме и да стигнем до разрешаване на проблема" А малей танковете...В интерес на истината е слаб . И Вълчев и той, поне да обръсне тази гадна черна брада.Ако бяха силни(не че е хубаво, но си е в стила на комунистите) щяха да овладеят положението, но не са и ще се катурнат. А иде хипер-инфлационна зима. Кво направиха тези дебили бе?
цитирай
5. svoboda64 - Политик може да овладее пложението с политическо решение,
12.10.2007 19:45
а не с глупости от рода "факта, че още не сме смазали стачката..." Кой друг освен същото това правителство не изправи учителите и другите интелигентски съсловия на нокти с поредния комунистически ход да се фаворизира силовия (физически?) труд (прословутото щофьорско увеличение) за сметка на квалифицирания труд, чиято сложност е многократно по-голяма, както и обществените изисквания към него?

Макар да се повтарям вече, няма как да не зачекна любимото "правителствено" искане за "реформи срещу пари", разбирай увеличение на учителските заплати. Учителите не са срещу реформите, а срещу техните недомислени варианти, които създават повече проблеми отколкото решават. Не учителите саботираха матурите толкова време, а родителски комитети с политическата подкрепа на парламента. Никой не пита, например самите учителите за качеството на "тестовете", които масово се проповядват като панацея-изход от сложната ситуация със субективността на оценяването. Как така стана, че на тазгодишните кандидатгимназистки изпити по български език оценката скочи с единица близо, пък по математика разликата е няколко стотни? Вдигна ли се грамотността или просто се мери друго? Кои учители са тогава "отличници" - българистите или математиците? Или математиката е нещо по-сбъркана? Наистина е добре да се задават повече въпроси и да се гледа "истината" от повече страни, а не само от тази, която ни отърва:))

Повечето хора не познават тънкостите в ръководството на министерсвото от сегашния министър - медийна звезда... Той е голям чаровник и умее да манипулира. Но неговата диалогичност свършва дотам, докъдето се простира собствената му "обаятелна" сянка: с инакомислещи не дискутира, търси клакьори и изъплнители. Рецептата е проста: през министерството минават значителни финансови потоци, чието усвояване е първа грижа. За това са необходими контрагенти-партньори, които са съгласни "да делим":))

Конкретен пример: 17 млн лева струва цялата кампания около безплатните учебници, от които 8 млн (почти половината) са отпуснати за превоза-разнасяне на същите из цяла България. Как "тълкувате" една-единствена фирма да бъде "нагърбена" с това? Поредния държавен или друг монопол? Поне стачката скрива закъснението от снабдяване на конкретните училища с учебници. Иначе воят би бил по-голям:))

Проблемът с писането, одобряването и т.н. на учебниците върви по подобни схеми. Макар че трябва да сте наясно, че основната печалба остава за издателствата, а не за авторите на учебници. Но въпросът е принципен и производството на учебници е изключително важно, защото те са основни помагала в учебния процес. С тях неизвестните се разрояват: какви са критериите, по които трябва да се одобряват учебниците, кои са избирани да одобряват учебници; каква е относителната тежест на всяка една оценка; доколко се спазва двумесечният срок за писането на рецензия или продължава практиката да ти поискат да ги напишеш в 2-седмичен срок; доколко безпристрастни са класациите на проектите за учебници и т.н.:)) Само експертна ли трябва да бъде оценката и доколко се отдава значение на тестването на един учебник? Дали не трябва да има по-дълъг срок за това тестване и да мине през повече "публики" от ученици, родители и учители, с чието "лаическо" мнение да се съобразяват поне на ниво достъпност и възприемаемост на материала? ~ Погледнете отчета на министъра - той каквото си заложи в Програмата (2006-2015), това си и отчита - опростяване за него значи всички издателства да пишат по схема - еднакъв брой раздели, теми, поредност:)) А какво има вътре, и дали "сърнички прескачат" в началото на урок по история, т.е. има ли някаква адекватност в "снижаването" на стила... че кого го интересува??? Освен родителя и учителя после, когато се стигне до оперативното "редактиране"-смилане на недомислията на автори и издатели...

Мда... всяко нещо си има технология. Но за българите най-неясна остава технологията на властта...

цитирай
6. maev - Свобода64
12.10.2007 20:50
Благодаря ти за труда.
Позволи ми да не се съглася с това че на българите е неясна технологията на властта. Когато са на власт толкова бързо влизат в час!

Ще ти задам въпрос. Мислиш ли че е възможна реформа в образованието сега. Когато сме в дълбока криза на ценностите, когато не можем да определим кое е важно и кое не е... Не можем да се примирим, че на турчина и циганина не е приятно да рецитират "Аз съм Българче", а има толкова красиви стихове за България. Когато сме разделени и се мразим, а искаме да възпитаваме децата в любов и единство.
Нормално ли е всяка година да се пишат нови учебници, при положение, че Библията е от 5 хиляди години и е пак актуална.
Когато няма абсолютно никакво единство, нито една теория или модел, по който децата да се учат...
Ами малцинствата? Колко българи си дават сметка, какво е да отидеш на училище в първи клас и да не знаеш езика? Те са си виновни! - лесно е да се каже.
Правим популизъм и вдигаме шум при закриване на училища, казваме "И едно дете да има в селото трябва да има училище!" Откъде на къде!

Ами подбора на децата? Откриването на таланти? Кой ще каже кое е по-важно - да оставиш едно дете на село неграмотно или да оставиш хиляди таланти неоткрити и нереализирани? Най-лесно е да се каже, че всичко е важно! Това означава че нищо не е важно! Все едно е! Уравниловка някаква тъпа!

Да се поучим поне от турците. нищо няма да стане без мощна организация на родителите... Такива, които им пука и разбират, а не лелки, които са некадърни за друга работа и се упражняват в обществено полезен труд.

Най-лощото е че когато някой не може да помага - пречи!

благодарност още веднъж... =)
цитирай
7. maev - ... и още нещо!
12.10.2007 21:23
Страхуваме се от стандартите. Опитваме се да избягаме от тях. Всъщност стандартът не означава матрица или уравниловка, калъп, месомелачка.
Образованието трябва да осигури едни "стандартни" знания и умения, някакъв минимален стандарт на възпитаност.
Който може повече или има талант - ок!
Но стандартните знания имат това свойство, че могат да се измерят с еднакъв аршин за всички - матури, тестове.
Ами много е гот, да те изпитва твоята учителка, която ти е преподавала и те познава. И да сбъркаш - "Той си знае, ама днес какво му става?!"

На времето изкарах като втора специалност педагогика. Малко съм практикувал - водех квалификационни курсове за едни машини - за допълнително заплащане.
Обаче на стажа, който водихме с един приятел в един техникум, направихме тест - със абвгд. Да видиш какво разминаване имаше и как любимците на учителите се изложиха!

Правят се протести, когато се заговори за входен тест за учениците в малките класове. Но ако нивото на учениците са различава съществено, е лошо и за тези които знаят и за тези които не знаят. Защото целият учебен процес е едно състезание.
Но трябва да се състезават равностойни сили. Иначе просто не е състезание. Губи си смисъла.

Ако лишим децата от състезанието, агресията им се излива другаде, понякога в изроден вид.
Цялата детска престъпност е това недобре организирано състезание, при което някои намат шанс, а други нямат равностоен противник, който да им се опре.
цитирай
8. svoboda64 - Маев:))
12.10.2007 22:02
Реформата е не само възможна, а и задължителна. Въпросът не е в различните модели, а че те не се дискутират достатъчно, за да се правят своевременни корекции и да се стигне до някаква "униформеност", която не е уравниловка.

Порочното в сегашната система на "реформа" е икономическият подход, който няма как да изчисли "качество". Какво е качеството на селското училище и какво на градското? Кое градско? Елитното или онова в покрайнините, ама не на тузарските квартали (suburbia)?

Управляващите обичат да боряват с цифрови показатели, защото те скриват качествените разлики. И най-голямата субективност във Френската или Английската гимназия например е доста по-различна от субективизма в Долно Нанагорнище:)) Ако преместим училището от Долно в Горно Нанагорнище и дори да го направим като слънце с PVC дограма, компютри и други джиджавки, то доколко ще се приближи по качество до същите вече споменати училища?

Нали учителят е този, който прави да "оживее" училищния свят? Децата си се събират на групи и без училище, без формална организация от възрастните... Ако тези учители, които са в образователната система, не бъдат подкрепени от адекватни "политически" действия - ясни цели на реформата от образователно естество, а не вкарване на "икономически" показатели в училищното и учителското оценяване, което е сегашната основа на реформата; ако не бъдат създадени процедури за "кариерно" развитие с финансово обезпечаване на ученето на учителите и мониторинг върху това дали прилагат наученото на практика; ако не бъдат ясно определени ролите на директора и помощниците му, различни от политическо лобиране и изпълнение на политически поръчки (често твърде лични:)); ако ресурсните учители не станат приоритет в кадровото обезпечаване на училищата с "деца със специални образователни потребности" - като бройка, качество и ако трябва "етнически" произход и дори притежаващи сами "степен на увреденост", която да ги сродява с учениците им; ако МОН продължава да се държи като дерибей и да качва на сайта си доклад, който някак си твърди, че "парадоксално няма съгласуване между държавните политики и висшите училища, обучаващи бъдещи/настоящи учители, ЗАЩОТО ИМАЛО УНИВЕРСИТЕТСКА АВТОНОМИЯ???"; докато НПО биват избирани за "предоставящи образователни услуги" само ако са близки/съзвучни не само с поредната образователна мода, но и с управленските структури и могат "експертно" да защитят всяко недомислие:)); ако...

Не смятам, че тези дилеми са неразрешими. Моят отговор е, че няма политическа воля. Защото колкото е по-образован едни "народ"/нация, той е толкова по-трудно управляем. Не става въпрос за световна конспирация, а за прости лицемерни ходове от поредица правителства.

А идеалистите - като мен, дали нас? - се хващат на въдицата, че прокламираните принципи трябва да бъдат приложени на практика:)) И си бият главата в стената, защото нормативната база ти връзва ръцете за съществени реформи, които наистина зависят от ТЕБ, т.е. собственото ти изпълнение.

Къде е поставен проблемът за иновациите в образованието в сегашната реформа? Че трябва да има научно звено - независим орган/институция, която да ръководи и координира такива действия? Ами Институтът по образованието беше закрит без предизвестие в 2005, защото пречеше... на Софийския инспекторат:)) Как така инстанция по-ниска от МОН и дори МС може да инициира такава откровена глупост?

Не ми се продължава... Мен наистина ме боли на тази тема повече дори отколкото за собствените ми деца. Въпрос на "класация" на ценности. Чрез децата си се "обезсмъртявам" лично, а чрез професията си - обществено. Колкото и да е презряна в момента. Колкото и в момента, в частния сектор, в който работя, да изискват от мен да нямам "високи учебни изисквания", защото така фирмата губи "клиенти" - те чувствали, че не могат да ги покрият... защото не полагат съответния интелектуален труд като "ученици", пък ние трябва да им внушаваме, че "напредват":))))))))))

Просто съм някакъв динозавър... и малцината приятели, които ми останаха, принадлежат на тази кохорта:))))) Май ще трябва да си ходим, за да се случи най-после "реформата" в образованието, от която всички да бъдат доволни...
цитирай
9. анонимен - Аз съм учител
12.10.2007 22:10
и от време на време влизам в блоговете.Искам да кажа,че и днес бях на поредния протестен митинг и за пореден път видях солидарността и непреклонността на моите колеги.Горд съм с тях!
Не може да се живее с 300лв.заплата.Не могат да се покрият най-елементарните нужди на човека.Упорствайки,правителството косвено казва "Ами мрете!Който оцелее,оцелее..."
А защо при тях не започне едно външно оценяване,защо не се приложи диференцираното заплащане и при тях?!Ще има министри,които ще получат заплати,по-малки и от учителските...
цитирай
10. registererroragain - ?
12.10.2007 22:20
Чудно е как много хора хвърлят толкоз време и усилия само и само да не свършат нещо.... Дори са готови рискуват мандат , стават черни в очите на мало и голямо и обект весели попържни до десето , коляно.... Защо?
Не само образованието , цялата държава си пати от прежния феномен...
PS:То, отностно стачката успех ще има-грънци : баницата (бюджета) за следващата година, вече я нарязаха, та сега от де мангиз? От феода на ДПС, частните губернии на БСП ,огризките за НДСВ или от "артъка" "за харчалък " останал от миналата година- дааа тая няма да я бъде..
цитирай
11. alison - необикновен инат проявяват управляващите!
13.10.2007 00:34
Това е първото ,което се набива в очи.
.....
Направо не ми се говори вече ...всички подробности ,обвинения и така нататък...учителите непрекъснато се поставят на "подсъдимата скамейка"...те са обявени за "необходимия грешник" на тоя затънал в калните коловози на демокрацията ,български народ....Омръзна ми ,ей хора!Слепите ,не виждат ,че учителите им също вече ослепяват от безизходицата на тоя така мъчителен преход през безводните ,мрачни каньони на пътя към....!?-вече даже и не мечтаем за къде!
Какво искаме от тия хора,които обвиняват за всичко учителите-те са ,просто, слепи.
...
Естествено ,че логиката се спазва и тук,както и при мистерията с медицинските сестри...държавата изоставя своите поданници да гният ,а после ,когато вече нещата опрат до кокал и няма накъде...започва кампания против самите жертви на държавната машина...В ТАЗИ ДЪРЖАВА ЕДИНСТВЕНИЯ ДОБРЕ СМАЗАН МЕХАНИЗЪМ Е ТОЗИ -НА БЮРОКРАЦИЯТА...ВСИЧКИ ДРУГИ ФУНКЦИИ,ДЪРЖАВАТА Е ОСТАВИЛА ДА РЪЖДЯСАТ...НЯМА МИЛОСЪРДИЕ,НЯМА ГРИЖА ЗА НАРОДА ---ИМА САМО ЯКО СТРИГАНЕ ,ДО КРЪВ...И НАСЪСКВАНЕ НА КУЧЕТАТА СРЕЩУ СТАДОТО...А ПОНЯКОГА И СТАДОТО ЗАПОЧВА ЕДНО САМОИЗЯЖДАНЕ!...УЖАСИИ!
цитирай
12. анонимен - Приятели, които пишете тук, чета ...
13.10.2007 08:09
Приятели,които пишете тук,чета всички коментари и все повече се отчайвам.Ние всички сме на пътя,който е без изход.Стачката,която аз определено подкрепям,ще бъде смазана,правителството ще продължи да ни мачка като народ.ДАНО НЕ СЪМ ПРАВА,но мина месец от активното начало на протеста,а резултат никакъв.Аз определено не виждам подкрепа от страна на българската интелигенция.Няма заявена позиция от страна на писатели,художници ,артисти,социолози и изявени български журналисти-духовния елит на България.КЪДЕ СТЕ ВСИЧКИ ВИЕ,БУДИТЕЛИ НА НАРОДА,УДОБНО СКРИТИ В МАЛКИЯ СВЯТ НА ДРЕБНИТЕ ВИ ДУШИЦИ.Подкрепа заявиха шофьорите и горските,а вие не.НЯМА БЪДЕЩЕ ТАЗИ ДЪРЖАВА,В КОЯТО ДА СИ УЧИТЕЛ ЗВУЧИ СРАМНО И УНИЗИТЕЛНО
цитирай
13. sparhawk - Мисля
13.10.2007 09:11
мисля си, че стачката ще завърши с някакво увеличение от порядъка на 50-60%, а ако има нов ценови шок, правителството ще падне.
Иначе мисля, че хората, чиито доходи трябва да се ограничат са депутатите - те дори не ходят на работа, а като отидат не правят нищо.
цитирай
14. patilan - Маевчо....:)
13.10.2007 15:43
Казал си го по-добре и от мене.
Поздрави за блога.
цитирай
15. анонимен - Как ще има успех стачка с искане за ...
13.10.2007 20:49
Как ще има успех стачка с искане за 100% увеличение на заплатите?Не ми е известен да има такъв успешен прецедент.Може би си казват - искаме 100% пък ако пуснат 50% - пак добре.
цитирай
16. mapplethorpecala - da vi kaja neshto! ministerst...
14.10.2007 06:13
da vi kaja neshto!
ministerstvoto tryabvashe da napravi tezi reformi!

oshte prez 2002,
pomnite li kak tzeliya pechat togava se vdigna sreshtu
Vladimir Atanasov ,togavashniya ministr,koyto si schupi glavata v stenata!

togva nikakvi uchiteli ne go podkrepiha,a tazi takeva ,tzyalata opuna snaga i se plyosna ,zastana sreshtu procesa na reformi(maturite)kato nyakakuv dragon s hilyadi glavi
цитирай
17. registererroragain - Хм
15.10.2007 22:36
Ползата от стачката е несъмнена и не се заключава в рЪзни празни сметки за това с колко ще се вдигне нечие заплащане на труда в %.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: maev
Категория: Други
Прочетен: 1257630
Постинги: 136
Коментари: 1341
Гласове: 3572
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930